1 nov

Hola!
 
Nu har jag precis packat och fixat iordning rummet, så nu är jag redo att åka hem. Det känns lite tråkigt faktiskt. Speciellt när jag är ensam här i lägenheten. Pauline är med sin familj och Florine är med sin syster och en kompis. Men Pauline skulle komma tillbaka senare så ska vi nog gå och äta. Jag måste ju äta paella en sista gång! :)
 
Nu har jag äntligen lite tid över så jag tänkte berätta lite om helgen i Madrid.
 
Mitt flyg lyfte ju vid 8 på morgonen så jag var tvungen att gå upp vid 4.30. Kvällen innan så var det Kat's sista kväll i Barcelona så jag, Kat, Pauli och Fiona satte oss på ett ställe för att äta lite kvällsmat. Vi kom hem vid 23-23.30 så det var ju ganska sent. Speciellt eftersom jag inte hade packat eller duschat heller. Så jag tror att jag somnade vid 1.30 och så ringde klockan vid 4.30. Men jag är ju van att inte sova så mycket på natten då jag ska sova eftersom jag alltid haft en lång resa till USA och kunnat sova på planet. Men den här resan var ju inte lika lång, men det tänkte inte jag på just då, haha :)
 
Jag åkte till flygplatsen och så satte jag mig vid gaten. Sen tog jag mitt pick och pack för att gå på toa. Och när jag ska tvätta händerna så gör jag samma misstag igen! Jag tar av mig ringarna för att jag inte vill att dem ska bli blöta...Att jag aldrig lär mig! Men den här gången tänkte jag "glöm inte ringarna, glöm inte ringarna!", men sen när jag skulle hämta papper för att torka händerna så var tankarna på ringarna helt borta. Så jag går och sätter mig. Och jag lovar, det tog inte mer än 2 minuter innan jag kommer på att jag glömt ringarna, IGEN! Så jag rusar tillbaka till toaletten! Men den här gången har jag inte sån tur som förra gången. Jag hittade dem faktiskt inte. Frågade städerskan om hon sett några ringar men det hade hon inte. Hon sa att det gått in två tjejer efter mig så dem måste ha tagit dem. Och jag var såååå arg på mig själv hela flygresan! "Nu är hela resan förstörd", tänkte jag. Det var ju dem silverringarna som jag, Jennie och Ida har likadana. Så det var/är lite tråkigt. Men vi köpte dem i en liten butik vid hamnen i Varberg så jag får hoppas att dem har kvar dem :)
 
När jag kom fram till centrum i Madrid så tog jag fram kartan för att kunna lokalisera mig. Jag bestämde mig för att gå mot parken "Parco Del Buen Retiro". En sådan park skulle finnas i Barcelona!
 
Här är två bilder på två olika ingångar till parken. Väldigt fina! Känns som att man går in i en kunglig park :)
 
 
 
Här är en del med massa blommor, träd och buskar.
 
 
Sen kom jag fram till en liten (eller lagom stor) damm. Dem har uthyrning så att man kan hyra en båt om man vill. Det var många som gjorde det senare på dagen. Jag var ju där vid 10.30.
 
 
Vid den här tiden är jag nu väldigt hungrig, väldigt trött och väldigt irriterad på mitt handbaggage! Jag bestämde mig för att inte lämna av det på hostelet för det låg på andra sidan centrum och orkade inte gå fram och tillbaka. Min rullväska är nämligen lite missbildad. Den har 4 hjul så att man kan gå med den jämte sig eller så kan man dra den efter sig. Men dem tillverkade den här väskan så att hjulen inte är tillräckligt höga för att man ska kunna dra den efter sig. Själva väskan släpar emot marken nämligen och det upptäckte jag inte när jag köpte den. Och det fanns inte många asfaltsvägar i parken utan det mesta var sand/grusväg, så det var ju lagom kul att gå med den väskan där! Alla måste ha skrattat åt mig när jag gick förbi!
 
Jag gick i alla fall runt dammen och satte mig på andra sidan, vid statyn som ni ser på bilden ovan. Här satt jag och läste spanska sporttidningen som jag tog från flygplatsen. Men jag var så trött så jag satt och sov nästan.
 
 
Jag bestämde mig för att gå vidare och leta reda på en bänk som jag kunde ligga på och vila lite. Hittade en plats som var lite undangömd, jag lade ut tidningen på bänken och så lade jag mig ner för att sova. Jag är helt säker på att människorna trodde att jag var en uteliggare, haha! Jag hade ju en halvkonstig väska och släpade runt på en tidning att ligga på!
 
Såg den här mannen på vägen. Var jag så trött att jag såg i syne? Fast han fastnade ju på bild :)
 
 
Men sen var det äntligen dags att gå vidare mot själva kärnan för att möta upp Carro. Nu hade jag fått vila lite, men hungern fanns fortfarande kvar. Kl. var nu runt 15 och jag hade ätit knäckebröd, scrambled eggs, en banan och en liten yogurt från Strarbucks på hela dagen. Och då gick jag ju upp 4.30. Så jag var väldigt hungrig!
 
Jag och Carro gick till hostelet för att checka in och fixa iordning rummet. Det var kul att träffa henne igen, fast jag var nog lite nervös. Jag hade ju inte träffat henne på 6 veckor och bara träffat henne IRL i en vecka :) Men det gick bra! Hon är så snäll!
 
Efter det så gick vi runt och kikade lite. Här är vi utanför Palacio Reial. En kung bodde där för länge sen och det räckte inte med ett vanligt hus till honom med 4-5 rum, nej han körde på stort och satsade på över 3400 rum! Det är ju mer lagom...
 
 
Här är vi utanför Palacio Reial igen men i en av dem små trädgårdarna (en trädgård räcker ju inte).
 
 
Sen var det äntligen dags för mig att få i mig lite mat, haha! Det blev att vi köpte med oss var sin kebab i pitabröd och så gick vi runt och kikade lite. Det var nämligen en slags mini-festival utanför palatset. Det var massa olika uppträdanden, allt från sångare, flamencodans, komiker mm.
 
 
 
 
Jag som trodde att det skulle vara ganska varmt och skönt i Madrid, nej då! Det var så himla kallt på kvällen! Och jag hade inte ens med mig så mycket kläder för kylan. Som tur var packade jag ner skinnjackan för säkerhetsskull.
 
När vi är tillbaka på hostelet så knackar någon på dörren. Det var en som arbetade i receptionen som undrade om vi ville med till en bar där hans chef var. Han skulle bjuda på tapas och vin, haha! Okej, sa vi. Gratis är gott! :) Det var även några andra från hostelet där så vi var där och pratade lite med dem.
 
Nu måste jag ut och ta lite frisk luft. Våningen under måste ha lagat mat för det luktar gas i hela mitt rum och jag får sån huvudvärk av det! Gillar inte gasspisar! Hade tänkt att gå runt en sista gång till Plaza Espanya så det passar ju bra nu :)
 
Får förtsätta på de två andra dagarna senare!
 
Hej så länge :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0