15/5-2012

Som fortsättning från förra inlägget så har vi nu kommit ombord på båten som ska ta oss till Alcatraz :) Det tog ca 10-15 min så det gick fort. Här är jag och Clara på båten:

På vägen till ön kunde man se runt hela viken. Man såg hela San Francisco, Bay Bridge som går till Oakland, man såg även Oakland, på andra sidan hade man Golden Gate bron, och framför sig såg man Alcatraz. Här ser ni Bay Bridge som går mot downtown San Francisco.

Här är Golden Gate.

Alcatraz har ingen vanlig guidad tur med en guid som går med en, utan dem har en audio tour. Så när vi kom dit så fick vi gå runt och kolla lite tills vi kom upp på toppen av ön där själva fängelset är. Där fick man var sin radio och hörlurar så fick man sköta resten själv. Här är några bilder på våran tur fram till fängelset:

"Huset" som är bakom mig och Clara och på bilden nedanför var ett festhus kan man säga. Dem som jobbade på Alcatraz bodde nämligen på ön (fast i ett annat hus) och det här huset använde dem när de hade stora middagar, fester och dem hade till och med en bowlingbana på nedervåningen.

I det här huset bodde männen som jobbade på Alcatraz med sina familjer. Det var alltså barn som växte upp på ön och dem tog båten till skolan varja morgon. Men tydligen så märkte dem inte av fängelset och det var ju bra för barnen.

Framme på toppen av ön och fängelset:

En vanlig cell. Funderade om dem inte hade sängar, det fick man inte veta. Men det borde dem ha haft. Dem är väl bara borttagna.

D Block hette den del av fängelset som var en riktig isolering från allt och alla. Hade man brytit från reglerna hamnade man där.

En isoleringscell. Inget ljus så länge man är där inne.

Gården där fångarna kunde roa sig lite. Baseboll var väldigt populärt, dem hade en liten plan faktiskt. Den syns inte men gräsplätten är en del av planen.

Här är ett av rymningsförsöken. Dem kom på att med denna grejen (kommer inte ihåg vad det är, men den som sitter emellan gallren) kunde dem sära på gallren och ta sig ut på det sättet. Dem behövde få tag på en nyckel som hängde i ett rum vid kortsidan av fängelset. Dem var ett par stycken som hade planerat det hela noga, men det var något som gick fel och allt blev pannkaka.

En av fångarnas cell som dem har inrett på det sättet som fången hade inrett det. Vet inte vems det var tyvärr.

Fönstrena såg ut på det här sättet. Fångarna kunde se ut över hela San Francisco och det gjorde nog inte det hela lättare. Så nära men ändå så långt bort.

Fiskmåsar har tagit över ön numera. Dem gillar att vara på Alcatraz, dem fanns överallt.

Kontrollrummet tror jag man kan kalla det :)

Ett annat rymningsförsök på G. Har för mig att det var denna som några fångar lyckades rymma, men ingen vet om dem klarade sig genom vattnets strömmar eller inte. Dem hade alltså lyckats gräva sig ut genom luckan under handfatet. Tror dem hade använt sig av en sked.

Den här bilden blev inte så bra för glaset var i vägen :) Men det är i alla fall bakom cellerna. När fångarna hade tagit sig igenom hålen så klättrade dem upp med hjälp av rören och allt som fanns där bakom.

En meny på Alcatraz:

Vi var bland dem sista ut. Det blev lite läskigt där ett tag :)

Ett av de förfallna husen:

Det var min, Rebeccas och Claras Alcatraz-resa :) Känns som att det blev ett väldigt långt inlägg, men då har ni nått att göra denna långhelg :)

Nu är det snart dags att sova. Jetlaggen sitter fortfarande i.

PS. Inte kul att man måste använda google translate för att leta upp svenska ord! :P

14/5-2012

Nu har jag varit hemma i några dagar och det är som vanligt i Borås = REGN!! Man åker från Oakland med 25 grader och sol och kommer hem till Borås med 10 grader och regn. Det är skillnad kan jag lova.

De sista dagarna gick så himla fort så jag hann knappt reflektera över att jag skulle åka hem. Helt plötsligt var jag tvungen att packa :) Men det var en bra sista vecka i USA och jag tänkte berätta lite vad vi gjorde.

I fredags hade vi bokat biljetter till Alcatraz, efter 3 år är det äntligen dags att gå dit :) Det har ju inte blivit av innan. Det var jag, Rebecca och Clara som åkte dit och vi tog BART-en (tunnelbana) till SF. För att hitta till Pier 33, där båter till Alcatraz skulle avgå, så hade vi skrivit ut en karta med vägbeskrivning i fall man kommer bort :) Det slutade med att vi frågade efter vägen för att vara på den säkra sidan. På vägen mot Pier 33 gick vi genom en liten tunnel, och den tunneln var gränsen mellan San Fran och Kina kändes det som. Det här möttes vi av:

Chinatown var verkligen en helt annan stad. Det var som att vi var i Kina och inte i San Fran, och så var det ju bara kineser överallt! Men det var kul att gå runt där även om det bara blev en snabbis. Sen vek vi av och gick ner mot vattnet och då går vi igenom ett annat land, nämligen Italien.

Alla lyktstolpar i Little Italy är målade med Italiens färger så det är lätt att veta när man befinner sig i Little Italy. Där finns det också många, många små fik och restauranger och jag vill bara pröva på allt :)

Efter denna rundtur (=omväg) så hade vi ont om tid för vi var tvungna att vara på Pier 33 10 min innan båten skulle avgå, annars kanske vi missade båten. Eftersom det hade varit så mycket att kolla på så hade vi inte tänkt på tiden och det fick vi sota för sen :) Och inte nog med det, vi var vilse också. Vi visste ju att vi skulle mot vattnet så vi gick ner dit. När vi väl var framme hade vi kommit till Pier 9 och efterom alla kajor ligger i nummerordning så var vi ganska långt ifrån den vi skulle till. Vi försökte få vissla till oss en taxi men det fungerade inte så bra. Då blev vi ännu mer stressade så vi bestämde oss för att börja springa. Men efter en bit så möttes vi av en cykeltaxi som gärna gav oss skjuts :)

Där satt vi som tre små turister :) Det var faktiskt inte så långt kvar, vi hade sprungit mer än halvvägs, men det var ändå knappt med tid kvar så det var bra att vi sprang på denna cykeltaxi-man :) Fast det hade faktiskt varit billigare om vi tagit vanlig taxi. Cykeltaxi-mannen skulle ha 5 dollar var från oss och en vanlig taxi kanske hade kostat 5 dollar den lilla biten. Men vi kom fram och det var en upplevelse det med :)

Alcatraz berättar jag mer om imorgon. Här kommer ett smakprov:

10/5-2012

Efter ett par fartfyllda dagar är det dags att åka hem. Klockan är snart 3 på morgonen. Vi ses hemm i Sverige :)

3/5-2012

Det är 3 maj och jag är redan klar med skolan för den här terminen. Det är så himla sköööönt!! Hade två slut-uppsatser som skulle vara klara i torsdags och i måndags, så det blev mycket skrivande i helgen. Sen hade jag två prov, ett i calculus (matte) och ett i ISAC (historia), som jag hade på samma dag plus att jag hade en presentation om ett av mina uppsatser samma dag. Så i tisdags hade jag mycket att göra. Jag gjorde matte nästan hela dagen kändes det som, det blev inte mycket ISAC för jag tar den godkänd/icke godkänd, så så länge jag får ett C- i amerikansk skala så är det okej :)

Men sen kom onsdagen och då hade jag matteprov från 9-12, fast jag var klar 11.30. Men sen var det en snabblunch och sen skriva talet en snabbis. Kl 13 var det dags för presentations-provet och vi var nästan 30 elever så det tog 2.5 timma. Historiaprovet började inte förrän kl 19 så jag hade några timmar på mig att plugga. Men efter det så var det så himla skönt att vara klart med allt, så det var fördelen med att ha allt på samma dag. Men det var ju så klart jobbigt också för jag blev ju ganska stressad kan jag lova.

Men nu är jag klar och ska njuta av de sista dagarna innan jag åker hem. Om exakt en vecka är jag hemma :) Imorgon ska vi till ALcatraz, äntligen. Jag har varit här i 3 år nu och har inte varit där än, men bättre sent än aldrig :) Sen har vi inte planerat något speciellt. Eller jo, vi ska ju ha Midsommar på tisdag :) Det kommer nog bli ännu bättre än förra årets midsommar känns det som. Vi kommer nog bli måna som firar och det är både svenskar, amerikaner, argentinare, dansk, australiensare och engelsmän :)