9 nov

Nu har vi kommit till tredje och sista dagen i Madrid :)

Jag och Caro gick upp vid 9 för att äta frukost (en skål med flingor, väldigt mättande!). Sen gjorde vi iordning oss och väskorna och checkade sedan ut. Vi hade tur som kunde lämna väskorna i ett rum på hostelet. Ville man ha dem där längre än till kl 12 så fick man betala 3 euro, men det var det ju värt. Ville inte gå runt och släpa på den där jobbiga väskan!

Sen gick vi iväg till en marknad. Eller rättare sagt, vi gick iväg till ett omräde där vi hoppades att det skulle vara en marknat. En kompis till Caro hade sagt att det skulle vara marknad på söndagen så vi hoppades att det stämde. Efter att ha gått ett tag så märker vi att det blir mer och mer människor på gatan, "vi måste ju vara rätt då", tänker vi. Och sen helt plötsligt så kommer vi till marknade. Och det var en stor marknad kan jag lova. Vår- och höstmarknaden i Borås är ju ingenting jämfört med det här! Det var flera gator fulla med massa olika stånd. Dem hade allt från kläder, smycken, väskor, skor och böcker. Allt möjligt!

Här är två bilder som visar hur mycket folk det var! Det var helt fullt!

Efter att ha gått runt på marknaden i vad som kändes en evighet så ville vi ha något att äta. De där flingorna var inte mycket till frukost ;) Så vi gick tillbaka till stället där vi åt churros på dagen innan. Jag hade nog hellre velat pröva på något annat. Varför gå till samma ställe? Men Caro ville väldigt gärna gå dit så det fick bli så. Men maten var jättegod! Vi beställde en "Menu del dia", då fick vi två rätter, efterrätt och dricka för 12 euro (om jag inte minns fel). Vi bestämde oss för att äta paella som första rätt, någon slagt fisk med tomat som andra rätt och sedan en brownie till efterrätt! Och det var väldigt gott! :)

Efter det så gick vi tillbaka till Palacio Reial och katedralen som läg precis jämte. Vi gick in och kikade i katedralen för det var gratis :)

Här är Caro på Palacio Reial.

Sen gick vi tillbaka till hostelet. Jag skulle ta bussen till flygplatsen tidigare än Caro så jag tänkte hämta ut väskan när vi ändå var i närheten så jag slapp gå tillbaka dit senare. Och så tänkte jag fråga lite om hur jag skulle ta mig till flygplatsen för jag var inte helt säker. Så jag går fram till mannen som stär bakom disken och frågar på spanska hur jag tar mig lättast till flygplatsen. Jag lägger också fram min karta så att han kan visa vart jag ska gå. Då svarar han på engelska, vilket jag tycker är lite irriterande. Och så är han näst intill otrevlig. Mannen från flygplatsen hade ritat på kartan när jag skulle in till centrum och vart jag skulle hoppa av. Så mannen bakom disken säger "men du har ju redan ritat ut det!". Jag visste inte att det var samma station nämligen, jag trodde att det fanns en närmare. Det var nämligen ca 30 min gångväg dit (40-45 min med min väska!).

Okej, då fick jag reda vart jag ska ta bussen i alla fall. Även om han inte var direkt trevlig. Sen frågade jag om vilka tider dem gick. Då säger han att dem går ca var 40 min, men det var bäst att jag går in på internet och kollar tiderna för säkerhets skull. Okej, så det kan inte du göra som står bakom en dator? Är inte det ditt jobb att hjälpa kunderna? Nu börjar jag bli riktigt irriterad! Men aja, jag får la kolla upp det själv då tänkte jag. Sen skulle jag ju betala 3 euro för min väska, så jag ger honom en 10-sedel. Det är det minsta jag har. Då säger han att han har dåligt med växel. Han har bara ca 5 euro, så då tar han fram dem allra minsta. 1, 2, och 5-mynten. Dem som INGEN använder! Jag säger till honom att jag inte vill ha den där skiten för jag kommer aldrig använda det! Så det slutar med att jag får betala mer än 3 euro för att hämta ut min väska! Om jag hade jobbat så hade jag ju gett tillbaka 10-sedeln till kunden och sagt att denne inte behövde betala, att det är vårat fel för att vi inte har växel. Men nej, nu fick kunde (jag) lida för att dem inte hade växel, som att det var mitt fel! Jag var såååå arg! Han har verkligen hamnat på fel arbetsplats!

Sen skyndar jag mig ut från hostelet! haha! Det var ett väldigt bra hostel, nog det bästa jag varit på! Förrutom den sista tjurgubben som jag träffade på! Annars var det väldigt bra!

Men jag och Caro går vidare för att åka upp till en utkiksplats i en byggnad. Det visade sig att dem hade en terass där uppe med restaurang och bar. Det var väldigt mysigt! Så vi tillbringade den sista tiden där uppe och kollade ut över Madrid innan det var dags för mig att gå till busshållplatsen. Som tur var så låg den bara ett stenkast från denna byggnaden!

Det var min och Caros resa i Madrid. Har nog fått med det mesta tror jag! :)

Nu vet jag inte om jag har så mycket mer att skriva om. Min spanienresa är ju slut :( Jag lärde mig väldigt mycket spanska men hade behövt någon mer månad för att kunna prata mer flytande. Men jag köpte med mig två böcker hem så jag ska försöka hålla uppe det så gott det går. Och så ska jag kolla på serier och filmer med spansk text!

Får se om det kommer något mer upplägg. Vet inte om jag har så mycket mer att berätta. Ska kolla igenom bilderna! :)

Adios!

8 nov

Då var det dags för att berätta lite mer om Madrid-resan. Nu är vi inne på andra dagen.

Vi hade bokat med frukost när vi bokade rummet, det är alltid skönt att få äta något på morgonen. Men när vi kommer ner så läser vi på lappen att man får äta antingen en skål med flingor och mjölk, eller så får man äta en/två rostade små mackor. Det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Jag hade ju inte tänkt mig en stor hotellfrukost, men man kan väl få äta lite mer. Det där var ju bara löjligt. Det var nog det enda dåliga med hotellet faktiskt! Nej, en sak till men det kommer jag berätta om senare. Det hände precis innan vi skulle åka hem :)

Kl 11 var det dags för en walking tour som hostelet anordnade. Och det var gratis så det var bra för oss :) Vi gick runt i Madrid i ca 3 timmar och fick se massa olika grejer. Så här kommer lite bilder från touren.

Caro och jag framför den"berömda" björnen och trädet. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om det. Det är tydligen en symbol för Madrid och det finns massa bilder på den här björnen och trädet överallt.

Våran guide och några av dem som gick med oss på touren.

Här är vi på ett annat ställe.

Caro och jag på Plaza Mayor.

Plaza Mayor igen.

Sen åt vi churros med varm choklad. Men nu var kl 15 på eftermiddagen och det var svårt att hitta någon restaurang som serverade detta på eftermiddagen. Det här äter man som frukost i Spanien nämligen. Men för en svensk så är det en efterrätt :)

Efter det så gick vi "hem" för att sova en siesta och duscha. Sen blev vi faktiskt bjudna på mat. Det var en kille som jobbade på hostelet som frågade om vi ville ha. Han hade en liten crush på Caro ;) Så det var vi och tre andra som bodde på hostelet som fick mat. Och det var jättegott! Han berättade sen att han ville öppna en restaurang! Så gör han det så får vi åka och dit och äta :)

På kvällen så gick vi tillbaka till det stället med alla uppträdanden. Vi kollade på flamenco bland annat, och där sprang vi på en som bodde på hostelet som vi hade pratat med tidigare.

Flamenco-dansarna. Tyckte synd om dem för det började regna precis när dem skulle börja dansa. Vi hade tur för vi ställde oss under ett tält precis jämte scenen.

Efter det så gick vi till gay-området. Det tog ca. 15-20 min att gå dit. Men då hade det slutat att regna så det gick bra. Vi ville bara gå dit att kolla för det var många som sa att vi skulle gå dit. Vi beställde sangria på ett ställe och så fick man en tapas till gratis! Vi fick patatas bravas! Det är typ den bästa tapasen :) Har tyvärr inga bilder från det här. Vet inte varför jag inte tog några :( Efter det så gick vi hem och så gick vi och la oss. Vi var helt slut så mycket som vi hade gått den dagen! Fast det blev inte så tidigt i alla fall. Det blev efter midnatt. Men var ju bara i Madrid i några dagar så vi var ju tvugna att se så mycket som möjligt! :)

Sista dagen från Madrid kommer en annan gång!

Adios!

1 nov

Hola!

Nu har jag precis packat och fixat iordning rummet, så nu är jag redo att åka hem. Det känns lite tråkigt faktiskt. Speciellt när jag är ensam här i lägenheten. Pauline är med sin familj och Florine är med sin syster och en kompis. Men Pauline skulle komma tillbaka senare så ska vi nog gå och äta. Jag måste ju äta paella en sista gång! :)

Nu har jag äntligen lite tid över så jag tänkte berätta lite om helgen i Madrid.

Mitt flyg lyfte ju vid 8 på morgonen så jag var tvungen att gå upp vid 4.30. Kvällen innan så var det Kat's sista kväll i Barcelona så jag, Kat, Pauli och Fiona satte oss på ett ställe för att äta lite kvällsmat. Vi kom hem vid 23-23.30 så det var ju ganska sent. Speciellt eftersom jag inte hade packat eller duschat heller. Så jag tror att jag somnade vid 1.30 och så ringde klockan vid 4.30. Men jag är ju van att inte sova så mycket på natten då jag ska sova eftersom jag alltid haft en lång resa till USA och kunnat sova på planet. Men den här resan var ju inte lika lång, men det tänkte inte jag på just då, haha :)

Jag åkte till flygplatsen och så satte jag mig vid gaten. Sen tog jag mitt pick och pack för att gå på toa. Och när jag ska tvätta händerna så gör jag samma misstag igen! Jag tar av mig ringarna för att jag inte vill att dem ska bli blöta...Att jag aldrig lär mig! Men den här gången tänkte jag "glöm inte ringarna, glöm inte ringarna!", men sen när jag skulle hämta papper för att torka händerna så var tankarna på ringarna helt borta. Så jag går och sätter mig. Och jag lovar, det tog inte mer än 2 minuter innan jag kommer på att jag glömt ringarna, IGEN! Så jag rusar tillbaka till toaletten! Men den här gången har jag inte sån tur som förra gången. Jag hittade dem faktiskt inte. Frågade städerskan om hon sett några ringar men det hade hon inte. Hon sa att det gått in två tjejer efter mig så dem måste ha tagit dem. Och jag var såååå arg på mig själv hela flygresan! "Nu är hela resan förstörd", tänkte jag. Det var ju dem silverringarna som jag, Jennie och Ida har likadana. Så det var/är lite tråkigt. Men vi köpte dem i en liten butik vid hamnen i Varberg så jag får hoppas att dem har kvar dem :)

När jag kom fram till centrum i Madrid så tog jag fram kartan för att kunna lokalisera mig. Jag bestämde mig för att gå mot parken "Parco Del Buen Retiro". En sådan park skulle finnas i Barcelona!

Här är två bilder på två olika ingångar till parken. Väldigt fina! Känns som att man går in i en kunglig park :)

Här är en del med massa blommor, träd och buskar.

Sen kom jag fram till en liten (eller lagom stor) damm. Dem har uthyrning så att man kan hyra en båt om man vill. Det var många som gjorde det senare på dagen. Jag var ju där vid 10.30.

Vid den här tiden är jag nu väldigt hungrig, väldigt trött och väldigt irriterad på mitt handbaggage! Jag bestämde mig för att inte lämna av det på hostelet för det låg på andra sidan centrum och orkade inte gå fram och tillbaka. Min rullväska är nämligen lite missbildad. Den har 4 hjul så att man kan gå med den jämte sig eller så kan man dra den efter sig. Men dem tillverkade den här väskan så att hjulen inte är tillräckligt höga för att man ska kunna dra den efter sig. Själva väskan släpar emot marken nämligen och det upptäckte jag inte när jag köpte den. Och det fanns inte många asfaltsvägar i parken utan det mesta var sand/grusväg, så det var ju lagom kul att gå med den väskan där! Alla måste ha skrattat åt mig när jag gick förbi!

Jag gick i alla fall runt dammen och satte mig på andra sidan, vid statyn som ni ser på bilden ovan. Här satt jag och läste spanska sporttidningen som jag tog från flygplatsen. Men jag var så trött så jag satt och sov nästan.

Jag bestämde mig för att gå vidare och leta reda på en bänk som jag kunde ligga på och vila lite. Hittade en plats som var lite undangömd, jag lade ut tidningen på bänken och så lade jag mig ner för att sova. Jag är helt säker på att människorna trodde att jag var en uteliggare, haha! Jag hade ju en halvkonstig väska och släpade runt på en tidning att ligga på!

Såg den här mannen på vägen. Var jag så trött att jag såg i syne? Fast han fastnade ju på bild :)

Men sen var det äntligen dags att gå vidare mot själva kärnan för att möta upp Carro. Nu hade jag fått vila lite, men hungern fanns fortfarande kvar. Kl. var nu runt 15 och jag hade ätit knäckebröd, scrambled eggs, en banan och en liten yogurt från Strarbucks på hela dagen. Och då gick jag ju upp 4.30. Så jag var väldigt hungrig!

Jag och Carro gick till hostelet för att checka in och fixa iordning rummet. Det var kul att träffa henne igen, fast jag var nog lite nervös. Jag hade ju inte träffat henne på 6 veckor och bara träffat henne IRL i en vecka :) Men det gick bra! Hon är så snäll!

Efter det så gick vi runt och kikade lite. Här är vi utanför Palacio Reial. En kung bodde där för länge sen och det räckte inte med ett vanligt hus till honom med 4-5 rum, nej han körde på stort och satsade på över 3400 rum! Det är ju mer lagom...

Här är vi utanför Palacio Reial igen men i en av dem små trädgårdarna (en trädgård räcker ju inte).

Sen var det äntligen dags för mig att få i mig lite mat, haha! Det blev att vi köpte med oss var sin kebab i pitabröd och så gick vi runt och kikade lite. Det var nämligen en slags mini-festival utanför palatset. Det var massa olika uppträdanden, allt från sångare, flamencodans, komiker mm.

Jag som trodde att det skulle vara ganska varmt och skönt i Madrid, nej då! Det var så himla kallt på kvällen! Och jag hade inte ens med mig så mycket kläder för kylan. Som tur var packade jag ner skinnjackan för säkerhetsskull.

När vi är tillbaka på hostelet så knackar någon på dörren. Det var en som arbetade i receptionen som undrade om vi ville med till en bar där hans chef var. Han skulle bjuda på tapas och vin, haha! Okej, sa vi. Gratis är gott! :) Det var även några andra från hostelet där så vi var där och pratade lite med dem.

Nu måste jag ut och ta lite frisk luft. Våningen under måste ha lagat mat för det luktar gas i hela mitt rum och jag får sån huvudvärk av det! Gillar inte gasspisar! Hade tänkt att gå runt en sista gång till Plaza Espanya så det passar ju bra nu :)

Får förtsätta på de två andra dagarna senare!