9 nov

Nu har vi kommit till tredje och sista dagen i Madrid :)
 
Jag och Caro gick upp vid 9 för att äta frukost (en skål med flingor, väldigt mättande!). Sen gjorde vi iordning oss och väskorna och checkade sedan ut. Vi hade tur som kunde lämna väskorna i ett rum på hostelet. Ville man ha dem där längre än till kl 12 så fick man betala 3 euro, men det var det ju värt. Ville inte gå runt och släpa på den där jobbiga väskan!
 
Sen gick vi iväg till en marknad. Eller rättare sagt, vi gick iväg till ett omräde där vi hoppades att det skulle vara en marknat. En kompis till Caro hade sagt att det skulle vara marknad på söndagen så vi hoppades att det stämde. Efter att ha gått ett tag så märker vi att det blir mer och mer människor på gatan, "vi måste ju vara rätt då", tänker vi. Och sen helt plötsligt så kommer vi till marknade. Och det var en stor marknad kan jag lova. Vår- och höstmarknaden i Borås är ju ingenting jämfört med det här! Det var flera gator fulla med massa olika stånd. Dem hade allt från kläder, smycken, väskor, skor och böcker. Allt möjligt!
 
Här är två bilder som visar hur mycket folk det var! Det var helt fullt!
 
 
Efter att ha gått runt på marknaden i vad som kändes en evighet så ville vi ha något att äta. De där flingorna var inte mycket till frukost ;) Så vi gick tillbaka till stället där vi åt churros på dagen innan. Jag hade nog hellre velat pröva på något annat. Varför gå till samma ställe? Men Caro ville väldigt gärna gå dit så det fick bli så. Men maten var jättegod! Vi beställde en "Menu del dia", då fick vi två rätter, efterrätt och dricka för 12 euro (om jag inte minns fel). Vi bestämde oss för att äta paella som första rätt, någon slagt fisk med tomat som andra rätt och sedan en brownie till efterrätt! Och det var väldigt gott! :)
 
 
Efter det så gick vi tillbaka till Palacio Reial och katedralen som läg precis jämte. Vi gick in och kikade i katedralen för det var gratis :)
 
Här är Caro på Palacio Reial.
 
Sen gick vi tillbaka till hostelet. Jag skulle ta bussen till flygplatsen tidigare än Caro så jag tänkte hämta ut väskan när vi ändå var i närheten så jag slapp gå tillbaka dit senare. Och så tänkte jag fråga lite om hur jag skulle ta mig till flygplatsen för jag var inte helt säker. Så jag går fram till mannen som stär bakom disken och frågar på spanska hur jag tar mig lättast till flygplatsen. Jag lägger också fram min karta så att han kan visa vart jag ska gå. Då svarar han på engelska, vilket jag tycker är lite irriterande. Och så är han näst intill otrevlig. Mannen från flygplatsen hade ritat på kartan när jag skulle in till centrum och vart jag skulle hoppa av. Så mannen bakom disken säger "men du har ju redan ritat ut det!". Jag visste inte att det var samma station nämligen, jag trodde att det fanns en närmare. Det var nämligen ca 30 min gångväg dit (40-45 min med min väska!).
 
Okej, då fick jag reda vart jag ska ta bussen i alla fall. Även om han inte var direkt trevlig. Sen frågade jag om vilka tider dem gick. Då säger han att dem går ca var 40 min, men det var bäst att jag går in på internet och kollar tiderna för säkerhets skull. Okej, så det kan inte du göra som står bakom en dator? Är inte det ditt jobb att hjälpa kunderna? Nu börjar jag bli riktigt irriterad! Men aja, jag får la kolla upp det själv då tänkte jag. Sen skulle jag ju betala 3 euro för min väska, så jag ger honom en 10-sedel. Det är det minsta jag har. Då säger han att han har dåligt med växel. Han har bara ca 5 euro, så då tar han fram dem allra minsta. 1, 2, och 5-mynten. Dem som INGEN använder! Jag säger till honom att jag inte vill ha den där skiten för jag kommer aldrig använda det! Så det slutar med att jag får betala mer än 3 euro för att hämta ut min väska! Om jag hade jobbat så hade jag ju gett tillbaka 10-sedeln till kunden och sagt att denne inte behövde betala, att det är vårat fel för att vi inte har växel. Men nej, nu fick kunde (jag) lida för att dem inte hade växel, som att det var mitt fel! Jag var såååå arg! Han har verkligen hamnat på fel arbetsplats!
 
Sen skyndar jag mig ut från hostelet! haha! Det var ett väldigt bra hostel, nog det bästa jag varit på! Förrutom den sista tjurgubben som jag träffade på! Annars var det väldigt bra!
 
Men jag och Caro går vidare för att åka upp till en utkiksplats i en byggnad. Det visade sig att dem hade en terass där uppe med restaurang och bar. Det var väldigt mysigt! Så vi tillbringade den sista tiden där uppe och kollade ut över Madrid innan det var dags för mig att gå till busshållplatsen. Som tur var så låg den bara ett stenkast från denna byggnaden!
 
 
 
 
 
Det var min och Caros resa i Madrid. Har nog fått med det mesta tror jag! :)
 
Nu vet jag inte om jag har så mycket mer att skriva om. Min spanienresa är ju slut :( Jag lärde mig väldigt mycket spanska men hade behövt någon mer månad för att kunna prata mer flytande. Men jag köpte med mig två böcker hem så jag ska försöka hålla uppe det så gott det går. Och så ska jag kolla på serier och filmer med spansk text!
 
Får se om det kommer något mer upplägg. Vet inte om jag har så mycket mer att berätta. Ska kolla igenom bilderna! :)
 
Adios!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0