14 okt

Hejsan!
 
Idag har jag varit väldigt aktiv. Gick ut och sprang imorse och det slutade med att jag hamnade vid La Sagrada Familia. Och det var packat med folk, som vanligt! Men det är ju en sån fin kyrka så det kan jag förstå :) Sen när jag kom hem så städade jag mitt rum och plockade iordning alla burkar, flaskor mm som ska sorteras. Det är ju ingen annan som gör det här i huset. Sen är det en tjej som inte diskar efter sig och det är väldigt irriterande. Hennes disk har legat på diskbänken i säkert 5 dagar nu. Jag och Pauline är lite irriterade på henne. Vi ska prata med henne snart!
 
Igår åkte ju jag och Pauline till Sitges, en liten by/stad 30 min från Barcelona. Det är tydligen en riktig gay-stad, det visste jag inte. Pauline har till och med en gay-karta där den visar dem bästa restaurangerna och klubbarna, haha!
 
Här gick vi förbi ett gay-ställe:
 
 
Men innan vi kom dit så skulle vi ta tåget från tågstationen. Den ligger bara 15 min från våran lägenhet så vi skulle gå dit. Jag ville gå runt 8.50 för att vara i tid till tåget som skulle gå 9.30. Men Pauline var lite seg så vi kom inte iväg förrän lite innan 9. Så jag blev ju lite stressad. Och sen ville hon ta ut pengar på vägen. Då blev jag lite mer stressad. Sen när vi kommer till stationen så ska vi köpa en biljett från automaten. Pauline har bara en 20-sedel och det var ingen av automaterna som accepterade större än 10. Så hon gick runt för att leta efter någon som kunde växla. Då är kl 9.15. Stressen är på max! Den automaten jag har vill inte ta emot mitt kort heller, allt gick fel. Men jag hittade en annan automat och där fungerade det, så jag köpte 2 biljetter. Men sen kunde jag ju inte hitta Pauli heller. 9.25, VART ÄR HON??!!
 
Sen ser jag henne och jag springer mot henne "kom nu, vi måste gå!!". Då har hon hittat någon som kunde växla med henne men hon har inte köpt biljett än och hon visste inte att jag hade köpt en till henne. Så hon var helt förvirrad. "Men Linda, jag har ingen biljett!", "Här, jag har redan köpt en, skynda dig!!". Så vi rusar genom stationen och går igenom en ingång till bana 13-14, men vi har ingen aning om vårat tåg går från 13-14. Vi kommer ner och så ser vi tåget åka. Vi var inte ens på rätt ställe, haha! Så då får vi gå upp igen, köpa en ny biljett och sedan ta ett annat tåg. Vi hade tur för det gick var 10 min, vilket inte vi visste. Vi trodde vi skulle behöva vänta 2 timmar :) Så vi kom på ett tåg till slut!
 
 
Sitges ligger precis vid stranden och det fanns en jättefin beachwalk och stranden och vattnet var jättefint. Mycket finare än om man jämför med Barcelonas strand, den är faktiskt ganska smutsig.
 
 
 
 
 
Här var vi ganska länge. Vi satt en stund vid vattnet och åt lite knäckebröd och äpple, sen började vi gå längs med beachwalken. När vi kommer längst bort så går vi in på ett hotell för att låna toaletten och sen börjar vi gå tillbaka. Det tog oss kanske 25 min att gå hela biten. Sen när vi är tillbaka så har dem satt upp lite stånd med kläder, smycken och lite annat. Och så ser jag att dem säljer ringar och så kollar jag ner på min hand, "vart är min ring?". Jag hade den ju innan. Pauline frågar om jag tog med den från toaletten för hon såg att jag tog av mig den när jag tvättade mina händer, men jag kommer inte ens ihåg att jag gjorde det, det har blivit en vana för mig. Men det är inte bra för jag glömmer alltid att ta på mig dem igen! Så frågan var: ska vi gå tillbaka och kolla om dem finns kvar, eller ska vi skita i det? Jag bestämde mig för att gå tillbaka och Pauline satt och väntade på en bänk halvvägs :) 
 
När jag kom till hotellet så fanns det inte några ringar på toaletten. Så jag frågade han i receptionen, på spanska såklart :) Och då var det någon som hade lämnat in dem. Så jag hade riktig tur. Då var det värt att gå fram och tillbaka, haha. Det tog ca 50 min! Och det var strålande sol så det var riktigt varmt kan jag lova.
 
I lördags så hade dem en zombiewalk i Sitges, människor klädde ut sig och gick på gatan om jag förstog rätt :) Men det missade vi. Men vi såg lite dekorationer som fanns kvar:
 
 
Sen satte vi oss på ett ställe för att äta. Den här gången blev det paella med kyckling. Inte den bästa jag ätit, men det var okej.
 
 
Sen gick vi runt lite mellan dem små vägarna innan vi tog tåget hem igen. Då var jag så trött att jag somnade nästan med en gång. Tur att Pauli var vaken som kunde väcka mig när vi skulle av :)
 
 
Nu ska jag läsa lite i min spanskabok innan lektionen. Ikväll ska vi kanske ha tacokväll :)
 
Adios!
 

Kommentarer
Postat av: toveee

Gud vad fint väder ni har då :( fryser verkligen ihjäl här!
Ja det var internationella zombie-dagen i lördags, var flera hundra på gatorna i London :D

Svar: va, internationella zombiedagen? haha. det har jag aldrig hört talas om :) vad kul!
lindawikfors.blogg.se

2013-10-15 @ 19:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0