10 Sept

10 september redan, dagarna bara rusar iväg!
 
Idag innan skolan så bestämde jag mig för att städa rummet och tvätta lite. Tvättmaskinen såg lite mysko ut så jag fick råd av mamma att göra en tvätt utan mina kläder i, det är nog bäst :) Men det står inte hur lång tid det kommer ta så jag har ingen aning när det är klart. Så jag kikar in i rummet lite då och då :)
Under tiden så tänkte jag lägga upp lite bilder här och berätta om de två första veckorna.
 
Jag bor på Carrer de Rocafort, precis jämte en av de största gatorna här i Barcelona. Det känns nästan som att alla gator är enkelriktade här, jag hade ju blivit helt galen om jag kört bil! :) Den här stora gatan heter Gran Via De Les Corts Catalanes och det är 3-4 filer i mitten och så finns det två stora "vägar" på var sin sida för gående och cyklister, det ser ni på bilden. Kan ni se alla mopeder som står längs kanten? Det finns hur mycket mopeder som helst här! Ett riktigt mopedparadis! Alla kör moppe: killar, tjejer, asiater och kostymsnubbar! Det finns också speciella mopedparkeringar överallt! Så det är himla lätt att köra moppe här!
 
 
Jag tycker att jag bor på ett jättebra ställe här i Barcelona. Jag har tunnelbanan precis utanför dörren, men sen är det gångavstånd till mycket också. Till La Rambla tar det ca 25 min att gå och det känns inte så långt eftersom det finns så många fina byggnader att kolla på. Alla lägenhetshus är så himla fina med massa små detaljer! Det är kul att bara gå runt och kika lite. Jag har besökt La Rambla ett par gånger och det är alltid så mycket folk. Fast det är bättre att gå dit på kvällen, då är det mindre :)
 
 
När Barca spelade finalen i Supercupen så tog jag, Nathalia och Mustafa tunnelbanan till ett annat område som våran lärare rekommenderade. Det var inte mycket turister där så det var inte tjockt med folk, det var skönt. Och det var ett mysigt ställe. Vi gick in på en restaurang och åt Gyros och kollade matchen :)
 
 
En dag så gick jag på en upptäcksfärd och tittade på två hus som Gaudi har gjort. Han har ju gjort massa här i Barcelona. Jag gick förbi Casa Batllo:
 
 
Och La Pedrera som låg i närheten av Casa Batllo. Utsidan på husen är väldigt speciella, men jag gick aldrig in så jag vet inte hur det ser ut innanför. Men alla säger att dem är ännu finare inne till och med. Så jag kanske ska ta mig tid att gå in någon gång :)
 
 
Skolan ordnar massa olika aktiviteter varje vecka som brukar kosta runt 10 euro. Jag och Nathalia har varit på några stycken. En gång gick vi med på en kvällsvandring där en guide från skolan skulle berätta lite historia och olika myter om Barcelona. Det var väl lite mysigt och lite intressant, men inte den bästa guiden jag gått på :) Här stannade vi på ett torg som heter typ Kungens Torg om jag inte minns fel. Men mer kommer jag inte ihåg, haha.
 
 
Den första söndagen i varje månad så är alla museum gratis, så jag, Nathalia och Mustafa gick till MNAC (kommer ej ihåg vad det står för) den 1 september. Det var verkligen inte något för mig, jag hade kunnat vara klar efter 30 min. Det var bara massa tavlor och skulpturer som inte intresserade mig alls. Och så stog det mesta på katalanska! Om man vill att folk ska besöka ett museum så får dem väl åtmintonde skriva på spanska också? Inte för att jag hade förstått allt även om det stog på spanska :P Tänk om man kommer från ett annat land och vill besöka det så står det bara på deras eget språk. Det är ju inte snällt!
 
Så här ser museumets framsida ut. Det ser ut som ett riktigt palats. Någon kung ska tydligen ha bott här för länge sen. Och det kan man förstå för det är väldigt väldigt fint!!
 
 
Här är vi på en takterass där man hade utsikt över Barcelona, det bästa med hela museumet! ;)
 
 
I närheten av MNAC och bara 5 min från mitt hem så ligger Arenas De Barcelona. Nathalia träffade en kompis som hon gick med eftersom jag och Mustafa inte uppskatade konsten lika mycket som henne ;) Den här tjejen berättade att det var en tjurfäktningsarena en gång i tiden. Men för 10-20 år sedan så förbjöds tjurfäktning i Katalonien (sa hon) och nu har dem gjort om det till ett köpcentrum! Åååå perfekt tänkte jag. Då har jag jättenära till shoppingen ju! Jag gick dit för att kika förrgår men jag blev lite besviken faktiskt. Det är stort, 3-4 våningar tror jag, men det var inga bra affärer. Jag hittade en liten affär som jag tyckte om, annars fanns det bara massa konstiga. Men det finns ett annat stort köpcentrum vid La Rambla och det är ju inte så långt bort det heller. Får gå dit och kika snart :)
 
 
Nu fick jag i min första tvätt. Hoppas det går bra :/ Tog tiden på den första provtvätten och det kommer ta ca 1.5 timme. Nu ska jag faktiskt plugga lite spanska! Har en liten liten läxa till lektionen och så ska jag gå igenom anteckningarna (för första gången) ;)
 
Hej svejs!

Kommentarer
Postat av: toveee

men åh vad fint väder ni har då!! här är det bara regn och rusk :(

2013-09-11 @ 21:11:37
Postat av: Pappa

Bra att du lär dig guida för det blir ditt jobb när vi kommer:)

2013-09-13 @ 00:29:57
Postat av: Fanny

Nu är du dålig på att uppdatera, vad har du för dig? :) saknar dig!

2013-09-16 @ 16:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0